E-talons

Šovakar kāpju 19. trolejbusā, tveru pēc e-talona, lieku pie lasītāja, bet, ka tevi negals, atskan garais dusmīgais pīkšķis, kas vēsta ka kaut kas nav lāga. Aparātā spīd sarkanā lampiņa, bet  mazajā ekrāniņā vīd teksts “E-talons jau reģistrēts“. WTF?

Nopūšos ka smalkā tehnika mani pievīlus, atsēžos krēslā un sāku apsmadzeņot situāciju. Piemā atziņa ir ka uztraukumam nav pamata – sistēma domā ka esmu jau no  sava talona biļeti noskaitījis un esmu legāls braucējs. Paliek gan neizpratne kas īsti sagājis grīstē un vai man ticis bezmaksas brauciens vai nē? To varēšu noskaidrot rīt, bet pagaidām varu tikai spekulēt kā tas noticis.

Variants A: lasītājs vienkārši sagājis dēlī tika ātri atspēkots, jo pasažieriem aiz manis viss strādāja.

Variants B: lasītājs pamanījās pussekundes laikā vienreiz noskaidīt biļeti un neko nepasakot tūlīt mēģināt vēlreiz, secinot ka vairs jau nevajag. Maz ticams, jo citiem viss strādāja forši.

Variants C: kādam citam reisa laikā reģistrētam talonam ir tāds pats ID kā manējam. Tā būtu sistēmas izstrādātāju vai ieviesēju kļūda, vai arī kāds lieto lauztu e-talonu, kam trāpījies tāds pats ID kā man.

Variants D: ar šo trolejbusu esmu braucis iepriekš un mana reģistrācija joprojām ir aktīva. Šiet jautājums kas nosaka reģistrācijas beigas. Laiks? Galapunkts? Dienas beigas? Nedēļa? Ar konkrēto trolejbusu šodien gandrīz noteikti braucu pirmo reizi. Ja iepriekš esmu braucis tad noteikti ne šodien. Tāka vai nu reģistrācija ir derīga vairākas dienas, vai arī kāds aizmirsis anulēt esošās reģistrācijas.

Pagaidām balsoju par variantu D.

Vēl pāris vārdi par sistēmas drošību, konkrēti dzeltenajām kartēm, kurās ir fiksēts braucienu skaits. Uzreiz teikšu ka par reālo darbību neko nezinu un okšķerējis neko neesmu.

Pirmkārt, katrā braucamajā ir neatkarīga sistēma, kas tiek ar cetrālo sinhronizēta augstākais reizi dienā. Centralizētā gadījumā braucamajiem būtu nepieciešami pilni radio sakari ar atbildes laiku zem 0.2 sek. Diez vai to var ietilpināt 14 miljonos, ko tas mums izmaksāja.

Tātad, lai strādātu svaigi aktivizētas kartes, par kurām braucamajā esošā sistēma neko nezin, visa nepieciešamā informācija ir kartē esošajā smilšu grauda izmēra čipā. Iztērētie braucieni arī tiek saglabāti kartē, savādāk izkāpjot no viena transporta un uzreiz ielecot otrā tajā vēl rādītu veco skaitu.

Tātad, nokopējot kartes saturu uz citu karti, vajadzētu iegūt divus identiskus neatkarīgi tērējamus e-talonus. Neesu gan eksperts RFID tehnoloģijās, bet tam vajadzētu būt gana vienkārši izdarāmam. Neesu gan kādu gadu rādījies Latgalītē, bet moš tur jau var darbūt 20 braucienu e-talonu pa 1.99 nevis 7.20.

Papildināts:

Šorīt secināju ka vakardienas brauciens bija par brīvu – braucienu skaits nebij mainījies. Tāpat novēroju ka vienai tantiņai iestājās tieši tas pats efekts, kas man vakar. Padomājot atpakaļ, garos pīkstienus transportā sanāk dzirdēt diezgan bieži. Iepriekš neesmu pievērsis uzmanību ko tieši aparātiņš šajā brīdī rāda, bet spekulēju ka ap 50% procentu tas varētu būt šis gļuks.

Rezumējot, iespējami paliek tikai C un D varianti, pie tam problēma ir sistemātiska, lēšu apmēram 1% no visiem pasažieriem. Tātad vai nu nums par 14 ļimoniem ir iesmērēta gļukaina sistēma, vai arī šajā summā neietilpa adekvāta darbinieku apmācība sistēmas administrēšanā.

Par čipa kopēšanu: ticu ka backups + pārrakstīšana varētu nestrādāt, bet tas neliedz iepirkt/nočiept tukšus RFidus un veikt kopēšanu. Ja nepieciešams var piesavināties no kāda kioska arī rakstīšanas aparātu un tad jau lieta pavisam vienkārša.

7 thoughts on “E-talons

  1. Variantā D talona reģistrācijas ilgums ir 1 stunda. Pēc 1 stundas tu varētu vēlreiz taipat vietā reģistrēt savu talonu braucienam pa jaunu.

    Nokopēt nav tik vienkārši. tajā RFID čipā ir speciāli baiti, kuros var ierakstīt tikai 1, taču 0 nevar. Un šis e-talons attiecīgi tajos par katru braucienu raksta papildus 1 klāt. Nobrauc 5 reizes – pieci vieninieki ierakstījušies (kā biti pēc kārtas). Ja varētu nonullēt tos baitus, tad varētu restaurēt e-talona veco informāciju, kura iepriekš nobackupota. Bet nevar.

    Un uz citu talonu informāciju nevar pārkopēt, jo tajā pat RFID čipā ir read-only seriālais numurs, kurš izmantojas validātes noskaidrošanā (nezinu kā). Un ikkatriem diviem taloniem teorētiski vajadzētu būt unikālam seriālajam numuram.

  2. Transporta līdzekļa vadītājam katru rītu ir jāsaprogrammē lasītāji – datums un numurs – tas nozīmē, ka dienas laikā dati nemainās. Nēesmu sapratis mēnešbiļešu nepieciešamību pēc aktivizācijas – lai īpašnieks uzzinātu, vai ir tiesības braukt ar šo maršrutu, vai nav? Vai ir sācies jauns mēnesis? Kontrolieri pēc iekāpšanas savu termināli sinhronizē ar transporta lasītāju.

  3. Sorry ka paceļu 100 gadi vecu tēmu – bet es nesaprotu kādēļ vajadzīgs pārrakstīt esošu e-talonu. Šeit tam jokam būtu jābūt sekojošam – sākotnēji paņemam un nokopējam visu info kas nāk no konkrētas kartes. Orģinālu liekam makā un neaiztiekam līdz brīdim kamēr kontrole nesāk sieties klāt. Bet braucienu autorizējam ar jebkādu viegli paslēpjamu programmējamu devaisu vai RFID karti kas spējīga izdot tādu pat info kā minētais e-talons !!!

Komentēt

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Mainīt )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Mainīt )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Mainīt )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Mainīt )

Connecting to %s